\% journalism and media

Article

Language Choice and the Problematics of Ideology

in the Pre-

and Post-Independence Ghanaian Press: A Historical and
Cultural Analysis

Modestus Fosu

check for
updates

Citation: Fosu, Modestus. 2024.
Language Choice and the
Problematics of Ideology in the Pre-
and Post-Independence Ghanaian
Press: A Historical and Cultural
Analysis. Journalism and Media 5:
1194-1210. https://doi.org/10.3390/
journalmedia5030076

Academic Editor: Folu Ogundimu

Received: 18 June 2024
Revised: 19 August 2024
Accepted: 20 August 2024
Published: 24 August 2024

Copyright: © 2024 by the author.
Licensee MDPI, Basel, Switzerland.
This article is an open access article
distributed under the terms and
conditions of the Creative Commons
Attribution (CC BY) license (https://
creativecommons.org/licenses /by /
4.0/).

Department of Language and Communication Skills, Faculty of Integrated Communication Sciences,
University of Media, Arts and Communication, Accra GP 667, Ghana; modestus.fosu@gij.edu.gh

Abstract: This study adds to the existing literature on the history of the Ghanaian press from pre-
colonial times to 1992, focusing on language: its choice and ideological, socio-cultural, and political
ramifications. While the history of the press has received massive scholarly attention, the same cannot
be said of language and its use in historical accounts. Thus, from a historical research perspective,
employing an analytical and interpretive study of secondary data sources, and underpinned by
cultural theories such as linguistic imperialism and hegemony, this study analyses how language was
featured in the press during the research period and the implications thereof. This analysis shows that
various institutions and individuals exploited language to foster narrow socio-cultural, ideological,
and political agendas in the Gold Coast, later Ghana. This study also revealed that language use
and its ideological forces during the pre- and immediate post-independence periods contributed
immensely to Ghanaian media’s current state and Ghanaians’ general language attitudes. This
study’s significance lies in the realisation that language, as a cultural artifact, and its choice, use, and
consumption could have far-reaching consequences for the self-realisation, actualisation, and general
progress of a society. Thus, African societies should be mindful of the ideological implications of
language choices not just in the press but also in other societal contexts. This study, therefore, invites
further studies on language and its use in the media, especially from 1992, for a more comprehensive
appreciation of the issues raised in this study.

Keywords: English and indigenous Ghanaian newspapers; Ghanaian press history; ideology and
linguistic imperialism; language use; pre- and post-independence Ghana

1. Introduction

The Ghanaian media, as we have it today, began in 1822 when the first newspaper
was published in English in the then Gold Coast. Since then, the Ghanaian press and the
media industry have had a chequered history and undergone significant developments
and changes, and the history has been told and retold. The historical accounts have often
come from three perspectives. The first portrays the colonialists as bringing the press to
serve their needs and enhance their colonisation enterprise. The second recounts vividly
how the indigenous press' vigorously supported Ghanaian and other African nationalists
to wrestle Ghana'’s political independence from the British (see, for example, Lindberg 2006;
Nyamnjoh 2005; Ake 2000; Bourgault 1995; Karikari 1996). And the third focuses on how
the press evolved thereafter (see, for example, Karikari 2007; Hasty 2005; Gadzekpo 1997).
These perspectives capture the pre-independence period, the immediate post-independence
era until 1992, and the period after 1992, respectively. The first two periods usually present
the struggles of the press against suppression and muzzling by the colonial government and
later by various indigenous political regimes, while the third focuses on the liberalisation
and diversification of the press from 1992. The current state of the Ghanaian media was
shaped by the positive and negative experiences of these periods.

Journal. Media 2024, 5, 1194-1210. https:/ /doi.org/10.3390/journalmedia5030076

https://www.mdpi.com/journal /journalmedia


https://doi.org/10.3390/journalmedia5030076
https://doi.org/10.3390/journalmedia5030076
https://creativecommons.org/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://www.mdpi.com/journal/journalmedia
https://www.mdpi.com
https://doi.org/10.3390/journalmedia5030076
https://www.mdpi.com/journal/journalmedia
https://www.mdpi.com/article/10.3390/journalmedia5030076?type=check_update&version=1

Journal. Media 2024, 5

1195

Yet, it is remarkable that the historical narratives, detailing how the press began, its
vicissitudes and travails, and its developments over the years, have found little space
for crucial sociocultural imperatives that should not be overlooked in a portrayal of the
historical development of the Ghanaian press. For example, Gadzekpo (2005) berated
the near-silence about women and their socio-cultural and historical roles in historical
narratives in the press. The author argued for a proper representation of women and their
roles in the historical construction of the Ghanaian press. Also subdued in literature is
language, its choice and use, and the ideological, socio-cultural, and political ramifications
thereof. It must be pointed out that available literature on the language of the press
occurs mostly outside of the historical perspective to deal with, among others, language
imperialism (Edu-Buandoh 2016; Agyekum 2013), newsroom cultures (Wumpini 2019;
Fosu and Akpojivi 2015; Adedeji 2015), ideology and power relations (Anyidoho 2008), and
political economy (Owolabi 2021). It is therefore reasonable to say the historical narratives
have been incomplete without acknowledging and investigating language and its role
in the various accounts. An exception is Anyidoho (2008, 2016), whose ethnographically
focused research has produced seminal works: Ethnography of Print and Broadcast Media
in Ghana (2016) and Ideologies of Language and Print Media in Ghana (2008).

Consequently, this desk study adds to existing knowledge about the evolution of the
press in Ghana with a focus on language. The specific objective is to investigate the use of
language and its ideological, socio-cultural, and political implications in the evolution of
the press. In this study, media and press may be understood as interchangeable, referring
to news media of newspapers, radio, and television. In terms of scope, this study covers
the pre-independence and post-independence periods to 1992. It refers to both printed and
broadcast news media (as may apply) from a historical perspective and adopts a critical
approach that draws on relevant linguistic, press, and cultural theories.

This analysis, covering from the 19th century through independence to 1992, shows that
the choice and use of language in the news media in Gold Coast, later Ghana, were inspired
by socio-cultural, ideological, and political considerations with far-reaching consequences.

2. Language Ideologies and Their Socio-Cultural Ramifications

Language primarily functions as a means of communication, enabling people to access
information, express themselves, and give directives, including sharing aesthetic, phatic,
and personal feelings, opinions, values, and experiences. Finegan (2012, p. 5) argued that
language is an instrument of knowledge, a “vehicle of thought, a system of expression
that mediates the transfer of thoughts from one person to another”. Thus, language makes
it possible for society to generate and appreciate information about social life, culture,
and reality.

Language is strongly linked to ethnicity and culture (Wumpini 2019; Obeng and
Adegbija 1999). It is not easy to pin down “culture” in a definition (Mahadi and Jafari 2012),
but suffice it to say that it may encapsulate the totality of what uniquely identifies a group
of people (Obeng and Adegbija 1999): their language, epistemologies, dressing, music,
work, arts, religion, dancing, social norms, taboos and values, and so on. Mahadi and Jafari
(2012) and Bodomo (1996) have explained how central language is to the establishment
and maintenance of cultural manifestations. The cultural genes of a people are generated
and expressed through language, thereby making language indispensable in the cultural
advancement of any society. The ominous implication is that a society that loses or de-
emphasises its language risks obliterating its identity and stunting its cultural development.

Beyond its uses, functions, and cultural underpinnings, language is also an important
carrier of ideology. Ideology, as a shared system of knowledge (Woolard 2021), is ordinarily
a neutral concept. However, it rarely occurs in a neutral sense but often constructs a
pejorative connotation or a false sense of language-based awareness of reality. And this
often occurs insidiously, frequently carrying moral and political meanings. Through
language use, ideology overtly or discreetly manufactures differentiation in social life often



Journal. Media 2024, 5

1196

leading to the domination of some languages and speakers over others. Thus, ideologies
motivate people’s choice of language and the way they use it.

The choice of language in communication occurs as a function of language ideologies in
society (Perullo and Fenn 2000). Language ideologies imply the beliefs and interests people
have when they choose a particular language for communication. Language ideologies, in
this sense, may impose value differentiation among people based on the type and nature of
language used. People who use some languages or a form of a language may enjoy some
recognition more than others who use a different language or form of that language. For
example, in Ghana, the introduction of English as part of the imperial project, together
with colonisation, partly accorded the (English) language and its culture a preeminent
status in the multilingual Gold Coast/Ghanaian society. That is why Ghanaians may prefer
English to be used in formal public spaces to an indigenous language (Guerini 2007). It is
common knowledge in the media space in Ghana that English medium radio stations like
Joy FM and Citi FM are seen as serious stations for educated journalists and consumers,
while the indigenous language radio stations are regarded as stations for “ordinary” people.
Thus, language ideologies can turn some participants’ practices into symbolic capital with
socio-economic rewards and status differentiation.

From an African perspective, scholars, such as Agyekum (2013) and Edu-Buandoh
(2016) have explained how language and its use can create ideological and power relations.
These researchers explain how colonialism provides a good example of how a language
could assume a perceived superior relationship with other languages. The language of the
powerful or coloniser assumes a perceived superior posture to dominate the language(s) of
the colonised, often with the tacit complicity of the colonised.

Edu-Buandoh (2016) saw colonialism and imperialism as interchangeable concepts.
The author argued from a linguistic perspective that imperialism is mostly ideological and
thrives on dominating other cultures and political structures mostly through language
(Edu-Buandoh 2016). For example, and arguably, colonisation has induced many African
societies to privilege foreign languages such as French, English, and Portuguese over
their native languages (Guerini 2007). According to Phillipson (2009, p. 780), “Linguistic
imperialism is the notion that certain languages dominate others internationally. It is the
way nation-states privileged one language, and often sought actively to eradicate others,
forcing their speakers to shift to the dominant language”. Agyekum (2013, pp. 87-88)
provides a description of imperialism that speaks directly to the Ghanaian context:

[A] linguistic situation where the indigenous people are gradually conscientised
to shun their indigenous languages and adopt foreign languages because of the
benefits they expect to derive from them. They are made to believe that their
languages cannot be used in any transaction in education, economics, science
and technology but instead, a foreign language is the best.

Thus, Agyekum raises issues about how Africans are manipulated to form certain
language-based (un)desirable attitudes and tastes for the colonisers” language. The sup-
posed functional superiority of the colonisers’ languages to indigenous African languages
has been contested in arguments eloquently expressed by Edu-Buandoh (2016). Neverthe-
less, the impact of English in the socio-economic and political space of Ghana leaves little
doubt about the imperialistic positioning of English in Ghana. This situation began in the
colonial era with the news media playing a key role therein.

According to Conboy (2007, p. 12), news carries social and political power and is
crucial in helping to construct a normative view that regulates the interaction of people in
society. Ideology is inherently associated with the press as an institution of information
production and dissemination. An understanding of language issues related to the press,
particularly during the pre- and immediate post-independence era of Ghana, should shed
light on the contestations that marked the choice and use of language in the press at the
time and the possible consequences beyond those times. It follows from a view that the
press and its language represent one of the major means by which some ideologies are



Journal. Media 2024, 5

1197

formed and consumed. The language selected to present news is inseparable from the
ideologies implied by the news since the ideology occurs in the language.

Scholars have also taken a more radical view of the ideological role of the press beyond
the innocent reproduction of power and dominance. Conboy (2010, p. 10) argued that the
press has not been an unwilling tool in the hands of the powerful in society but has been
involved in using language to create various ideas that often insidiously influence people’s
beliefs and attitudes. This means the press, through its choice of language in, particularly, a
multilingual environment, may consciously or unconsciously construct relations of power,
dominance, and social inequality (Matheson 2005).

3. Methods

This study employed historical research (Hassan 2024) and depended on secondary
sources for data. Thus, published works on language choice and use in the Ghanaian
press covering the research period were analysed and interpreted to understand the overt
and covert influences and motivations in the language choices and uses and the overall
implication on the development of the press and Ghanaian society. The analysis depended
on secondary sources that have (a) investigated and/or presented the history of the Ghana-
ian press, (b) described the language situation in Ghana, (c) discussed ownership of the
press, (d) discussed language attitudes, (e) discussed language ideologies about Ghana, and
(f) discussed linguistic imperialism. An extensive search for references for the critical data
on newspapers, ownership, and language choices during the research period yielded an
absence of comprehensive studies on these areas except for Anyidoho (2008, 2016), Owusu
(2011), Bourgault (1995), and Jones-Quartey (1975), which were used. These references are
the most authentic published sources on the pre- and immediate post-independence news-
papers in Ghana. The analysis yielded themes around the language situation in Ghana over
the research period, the pre-English and indigenous medium newspapers, the immediate
post-independence newspapers and language use, and the language ideologies and literacy
in the press. These themes constructed the rest of the discussion in the subsequent sections.

4. The Language Situation in Ghana before and after the Arrival of the Press

The language situation in Ghana from pre-colonial times has received much research
attention. Writers like Bodomo (1996), Kropp-Dakubu (1988), and others have provided
detailed analyses of the language situation of now-Ghana, covering societies in the northern
and southern parts of the country. According to Boahen (1975), the pre-Gold Coast settlers
were made up of two language subfamilies, the Gur and the Kwa that settled in the
northern and southern parts of the Volta River, respectively. The writer submitted further
that these two main language subfamilies reflected the dominant ethnic groups with
further subdivisions in the territory. For example, the Kwa “mother” language, had three
subcategories: the Akan, the Ga-Adangbe, and the Ewe, each of which had further sub-
ethnic and dialect divisions. The Gur, towards the north, also had three main linguistic
subgroups: the Gurma, Grusi, and Mole Dagbani. These settlements and linguistic patterns
have remained up to contemporary times. Indeed, researchers are unanimous that before
Europe made its first contact with the then-Gold Coast, the various people of the area, now
identified as Ghana, were living as defined states and as distinct ethnic linguistic groups
(Obeng and Adegbija 1999; Bodomo 1996).

Language is fundamental to these groups, and it functioned as a major element that
identified and bound the people into autonomous cultural groups. As Wumpini (2019,
p- 237) noted, “[Today,] language remains one of the most important aspects of ethnic
identity articulation in many African countries”. Through their languages, the various
groups expressed their unique cultural values and saw themselves as the same people.
Existing literature identifies various patterns of the ethnic groups and their languages, but
Bodomo (1996)’s classification could offer a close approximation of the precolonial period,
which may largely reflect the current situation. This author categorised the languages into



Journal. Media 2024, 5

1198

ten language subgroups with their corresponding languages or dialects as follows (see
Table 1).

Table 1. Major ethnic groups and their sub-groups and/or languages (Bodomo 1996).

Major Groups Languages
Akan Agona, Akuapem Twi, Akyem, Asante Twi, Brong, Fante, Kwahu, and Wasa
Mabia Dagbane, Dagaare, Gurenne, Kusaal, Mampruli, Buli, Waale, Talni, Birifor, Nanuni, Nabit, Konni, and
Hanga-Kamara
Gbe Ewe, Fon, Aja, and Mina
Ga-Dangbe Ga, Dangbe, Ada, Shai, Krobo
Gurma Konkomba, Moba, and Bassari
Guang ionja, Gichode, Nchumbgru, Krachi, Nkonya, Anum-Boso (Gwa), Kyerepong (Okyere), Larteh,
wutu-Efutu, and Nawuri

Nzema Nzema, Sehwi, Anyi (Aowin), Ahanta, and Anufo (Chakosi)

Grusi Kasem, Isaaleng, Chakali, Tampulma, Vagla, and Mo

Buem Adele, Lelemi, Bowiri, Sekpele, Siwu, Santrokofi, Logba, and Avatime

Nafaanra Nkuraeng, Nafaanra, and Ntrubo-Chala

These languages are broad categories with various sub-languages and dialects.

Concerning speakers, Akan and its various sub-languages had the most speakers in
the territory in terms of native speakers and those who spoke it as a second language
(Ansah 2008; Guerini 2007; Bodomo 1996). Ansah (2008) relied on Ghana’s population
census to classify the languages into six broad groups in order of high to low speakers as
follows: Akan, Mole-Dagbani, Ewe, Ga-Adangbe, Guan, and others. This trend is replicated
in the results of the Ghana 2021 Population and Housing Census (Ghana Statistical Service
2021, pp. 36, 50), which identifies the following groups with a corresponding percentage of
native speakers of the language(s) associated with each group.”

ETHNIC GROUP PERCENTAGE
Akan 46
Mole-Dagbani 19

Ewe 12
Ga-Adangbe 7

Gurma 6

Guan 3

Grusi 3

Others 4

This was the linguistic context in which the English language came to contest for a
foothold, and this trend persisted until the arrival of the press and to current times with no
indication that the situation would change any time soon. Thus, the evolution of the press
in Ghana is strongly and intricately implicated in a passionate multilingual environment
that should inform any serious discussion of the history of the media in Ghana.

5. The Pre-Independence English Newspapers and Language Use

It is common knowledge that modern technologically driven mass media began with
newspapers. Following the same trend, the newspaper was the first of such mass media
in the territory known as the Gold Coast. Before the arrival of the newspaper, people
of the territory were already engaging in mass communication in their languages, using
traditional forms such as talking drums, fire, gong-gong, etc. Consequently, references to the
newspaper as the first mass medium in Africa could only apply to modern technologically
driven mass media forms.



Journal. Media 2024, 5

1199

Concerning the introduction of the press in sub-Saharan Africa, Karikari (2007, p. 13)
provides four sources: “The colonial state, the European settlers, the Christian missionary
institutions, and the early African educated elites”. The first newspapers came through
the first three sources and occurred between the late 19th and early 20th centuries. The
first Anglophone newspapers in sub-Saharan Africa were The Royal Gazette and Sierra Leone
Advertiser (1801) in Sierra Leone, The Royal Gold Coast Gazette and Commercial Intelligencer
(1822) in Gold Coast, and Liberia Herald (1826) in Liberia. Thus, newspapers, and for that
matter modern mass communication, began in the sub-region long before Gold Coast
came under complete control of the British in 1902. The Royal Gold Coast Gazette and
Commercial Intelligencer, like The Royal Gazette and Sierra Leone Advertiser, was owned by the
colonial government, while the Liberian Herald was owned by Charles Force (Mytton 1983),
a Western-influenced ex-slave from America. As would be expected, these newspapers
were written in English and were established purposely to benefit the White settlers who
required information about happenings back in their home country as well as in their new
“home”. Therefore, the newspapers mainly carried perspectives of the Empire, leaving out
African views and concerns (Nyamnjoh 2005; Bourgault 1995).

It must be emphasised that the choice of English as the language of this early news-
paper occurred naturally since there was no other choice available. The Whites, most of
whom were from England, spoke English, so it was a matter of course for the newspaper to
be published in a language understandable by the news producer and targeted readers.

It must be noted that the technologically driven means of mass communication, such
as newspapers, were introduced in the colonised territories of the empire at the time in
colonial languages such as English, French, and Portuguese as a natural consequence
of the history of the printing press (Karikari 2007). As such, newspapers came to the
Gold Coast as a colonial and imperial transplant into cultural and linguistic environments
lacking such forms of communication. The argument can therefore be made that the use of
English in the early newspapers might have been initially without any ulterior motive. The
Royal Gold Coast Gazette and Commercial Intelligencer operated for a few years and went out
of circulation.

Other newspapers were established thereafter between 1833 and 1957 by the colonial
government and private ownership (see Appendices A and B). The private owners were
mostly missionary groups and individuals. As reported by Anyidoho (2016), the pre-
independence governments produced Gold Coast Assize (1883), Gold Coast News (1884),
and Gold Coast Pioneer (1921) in English in line with the tradition of the first newspaper
(see Appendix A). Some religious groups also started English-medium newspapers for
evangelistic rather than political purposes. For example, the Methodist Mission established
the Christian Messenger (1857), Christian Report (1857), and Gold Coast Methodist (1886). The
Catholic Mission also produced the Gold Coast Catholic (later Catholic Standard) in 1926
(Appendix A). These Christian publications targeted the native people more than the
British settlers.

This brings to the fore the issue of literacy because, whether written in English or
an indigenous language, such documents require the ability of the consumer to read and
understand them. Therefore, the government and missionaries became interested in the
literacy of the indigenous people. They established schools to teach learners English and
the indigenous languages so that the natives could access information from the Bible and
other Christian scriptures, including the newspapers of the missionaries and government.
The first such school was opened in the Elmina Castle early in 1572 by Catholic missionaries
(Nsiah 2020). Later, the colonial government also opened some schools to train the natives
to work as clerks in government offices and White-led private businesses. This began
the inclusion of native Gold Coasters in the reading culture in a hitherto oral society of
the territory.

Later, individual native Ghanaians, who had benefited from the missionary and
government schools, entered the newspaper industry, initially as amateurs and later as
commercial journalists (Anyidoho 2016). Their productions provided an alternative to



Journal. Media 2024, 5

1200

the government newspapers, and this yielded many newspapers up to 1927 and beyond
(Anyidoho 2016, p. 105). From the titles, it is noticed the newspapers were published
in English while also indicating the socio-cultural and political situation at the time
(Appendix A). Anyidoho (2016, p. 105) notes rightly that: “the names of the newspapers
such as pioneer, royal, echo, people, and leader suggested the involvement of socio-political
interest groups and advocates as well as various initiatives in media production during
this phase of journalism”. The publications were meant to spread nationalist informa-
tion among the natives and politically empower them to agitate for independence. Thus,
although published in English, such newspapers adopted a hostile posture towards the
colonial government leading to antagonism between the colonial administration (the state)
and the African press (the private press), which invited repressive laws from the govern-
ment to control the press (Anyidoho 2016). This antagonistic relationship between the
early pre-independence Ghanaian governments and the private press was to persist into
post-colonial confrontations between the state and private media.

6. The Pre-Independence Indigenous Language Newspapers and Language Use

It must be pointed out that researchers on the history of the Ghanaian press have not
done justice to newspapers published in indigenous languages. This observation is not
just within the pre-independence period, but also throughout the history of the press in
Ghana. As indicated earlier, most research on the Ghanaian media has ignored indigenous
language newspapers outright or just provided sweeping statements about the existence of
some local language newspapers without specific discussion of any.

However, the available literature indicates that many indigenous language publica-
tions circulated during the pre-independence period as captured in Appendix B. Some of
them, as indicated by Anyidoho (2016, p. 105), included the Basel Evangelical Missionary
Society’s Sika Nsona Sanegbalo (Christian Messenger for the Gold Coast) in 1859, the Catholic
Mission’s Mia Holo (Our Friend) in 1894, and Nutifafa Na Mi (Peace Be with You) in 1903 by
the Basel Mission. Remarkably, all these newspapers were published by the colonial gov-
ernment and missionaries. Ironically, the indigenous people themselves, whose languages
were used in such publications, appeared not to be interested in publications in their own
languages. They rather published in English, thereby making a crucial statement about
their attitude to their languages and cultures, at least from the perspective of the press.

Contrary to findings that indigenous language media were viable in some African
countries (Ogundimu 1996), these Ghanaian indigenous language newspapers, like most
of the English language variants, were not successful. Attempts to run a local language
newspaper continued even until the 1990s, but none succeeded (Anyidoho 2008). Various
explanations have been provided in the literature about why the local language newspa-
pers failed. Although funding problems and limited readership could be factors (Bergen
2018), Anyidoho (2008) ascribes this to peculiar language ideologies in Ghana that make
people prefer English publications to those in the local languages. But overall, as was the
case before independence, the postcolonial press, both in English and native languages,
contributed little to the cultural traditions, norms and mores, and identities of the natives
perhaps because of the appeal of English, as explained by Edu-Buandoh (2016).

7. Broadcasting during the Pre-Independence Era

Broadcasting in the territory began with radio in 1935, over a century after the first
newspaper was launched. It began with a relay station called ZOY (later to become Ghana
Broadcasting Corporation (GBC)), which transmitted news in English from London to Ac-
cra (Bourgault 1995). With time, more relay stations were set up in Kumasi, Koforidua, and
Sekondi (Bourgault 1995). Gadzekpo et al. (2020, citing Ansah 1985) argued that broadcast-
ing was introduced in the Gold Coast, like other colonised territories, to serve a propaganda
purpose of educating the public about policies and events of the British Empire. The inten-
tion was to use radio to perpetuate an imperialistic agenda (Edu-Buandoh 2016) and not to
include the natives in national affairs (Gadzekpo et al. 2020). The radio programmes were



Journal. Media 2024, 5

1201

usually produced by the British Broadcasting Corporation (BBC), which ensured that the
productions served the ideological intentions of the government (Gadzekpo et al. 2020).
The exclusive use of English on radio projected the English language as the preferred and
civilised language and culture, which the natives must imbibe.

However, the colonial government soon realised that beyond the public service func-
tion of the radio, propaganda could be produced insidiously to the people through their
own languages via radio for a better imperialistic effect. According to Blankson (2005,
p. 6), this shift to indigenous broadcasting was because the government realised that radio
broadcasting “must use vernacular languages if the programmes were to be understood by
the natives”. From 1939, broadcasting began in Hausa, Akan, Ewe, and Dagbani (Jones-
Quartey 1968). Local language radio broadcasting could have been introduced at the time
for war mobilisation purposes since the Second World War (WW?2) began at the time. The
overarching purpose of the use of indigenous languages was to reach and influence many
natives in ways that could serve the interest of the coloniser (Gadzekpo et al. 2020). Even
so, only a little time was allocated to indigenous language broadcasting with all media
attention on English as the bearer of important and serious information. Not surprisingly,
overt imperialistic tendencies began to show at the time since it became fashionable among
the natives to be able to speak and write English the way it was heard on the radio. There-
fore, the pre-independence radio contributed immensely to the processes that established a
hegemonic and imperialistic power of English as we have it today.

8. The Immediate Post-Independence Press and Language Use

The immediate post-independence press until 1992 also presents noteworthy language
dynamics. As indicated earlier, the run-up to Ghana’s independence in 1957, particularly
from 1930, witnessed many newspapers being established by indigenous people to spur
the agitation for independence (See Appendices A and B). However, by independence,
most of these newspapers had folded up, with only four active newspapers remaining to
provide political information. They were the Ghanaian Times, Accra Evening News (which
were already under the control of the President), Daily Graphic, and Ashanti Pioneer (based in
Kumasi). The others had collapsed possibly because they were established to contribute to
the independence struggle, and once that was achieved, the newspapers became redundant
or lost their raison d’etre.

Thus, by the time Dr. Kwame Nkrumah assumed power as Ghana’s first President,
the ground was fertile for the state to capture and use the press to advance personal and
national political interests. By then, some journalists of the private press and not-so-effective
private newspapers had joined either the Daily Graphic or the newspapers of the Convention
People’s Party (CPP), the party of the Nkrumah-led Government. Karikari (1992) argued
that the emergence and success of the Daily Graphic at the time had thrown many of
the African-owned newspapers out of the press market or weakened them significantly.
Thus, Dr. Nkrumah took advantage of the situation to capture and control the press.
He bought the Daily Graphic in 1964, adding it to the stable of the state press. The only
surviving private and alternative press at the time was the Ashanti Pioneer. However,
the editor was arrested and jailed in 1962 under the Preventive Detention Act (PDA) for
“publishing subversive information” leading to the collapse of the newspaper. Remarkably,
the surviving newspapers were published in English.

Quite apart from the desire to put the press under state control, which provided a
reason for openly discouraging private ownership and participation (Gadzekpo 1997),
the ideology suggested that the government would use the press to restore the language
and cultural heritage of Ghana. This would be by elevating the indigenous languages
and de-emphasising the dominant use of English in official public spaces, including the
press. However, disappointingly, all the prominent newspapers remained published in
English. Nkrumah'’s regime made it known that English was the foremost language of
international integration and other opportunities, thereby putting an official stamp of
premium on competency in English. Even the country’s educational policy at the time



Journal. Media 2024, 5

1202

generally favoured English: from 1957 until Nkrumah was ousted in 1966, English was
the only language of instruction from primary one to university (Owu-Ewie 2006, p. 77).
Thus, the immediate post-independence period lacked an enabling socially and nationally
supportive impetus for the development of the native languages.

This is not to suggest that attempts were not made to establish local language news-
papers at this stage. According to Owusu (2011), between 1950 and 1960, the govern-
ment set up some newspapers, eight of which were in various indigenous languages (see
Appendix B) to foster adult literacy in a government’s non-formal education initiative.
Agyekum (2013) also mentions a newspaper published in Akan called Nkwantabisa, while
Graphic also started an Akan newspaper called Graphic Nsempa in the 1990s, although it did
not last. From 1960 until 1992, a few more attempts were made: three newspapers, Kpodoga
(Government), Wonsuom (UNESCO) (Obeng-Quaidoo 1988), and Atumpani (Government)
were published in 1976, 1983, and 1989, respectively. But since all the attention was on the
English medium newspapers, these indigenous ones suffocated and went out of operation.

After Nkrumah, other political regimes, cutting across authoritarian and democratic,
came and went until 1992. Yet, the language situation for newspapers remained as it was
at independence. The state controlled the press and proscribed private ownership, which
made sure the status quo that privileged English in the printed press remained. This was
coordinated with the general sociolinguistic situation where English continued to enjoy
dominance and was used in all the critical sectors of the political economy with the local
languages relegated to bearing trivial and popular content.

After independence, radio continued to broadcast predominantly in English alongside
some of the indigenous languages. GBC, by the late 1960s, operated GBC Radio 1 and 2.
Radio 2 began in 1968 as a commercial service and broadcast exclusively in English, while
Radio 1 continued to broadcast in some indigenous languages. In the 1960s, GBC broadcast
national and regional programmes in five native languages on Radio 1: Akan, Ga, Ewe,
Dagbani, Hausa, and Nzema, while Dagaare, Gurune, Kusaal, Buile, Sisaal, and Gonja
were added later in the 1980s (Ansah 1979). Thus, until the deregulation of the airwaves in
the mid-1990s, GBC Radio 1 continued to ration national and regional news in some of the
local languages, with no stand-alone station broadcasting in an indigenous language.

The broadcasting trends in Ghana changed slightly from 1965 with the addition of
television (TV), which was managed by GBC as Ghana Television (GTV). Until 1992, it was
also controlled by the state with almost no room for private participation, thereby suffering
the fate already discussed regarding radio. From its inception, GTV gave a huge portion
of its air space to broadcasting programmes in English and accorded little space to the
local languages.

9. The Pre-1993 Press, Language Ideologies, and Literacy

To better appreciate the language underpinnings and implications of this study’s
discussion, it is important to examine more closely the language and ownership situation
of the pre-and post-independence newspapers, the literacy contexts of the research period,
and some ideological implications. This is because of the important place of newspapers
in the development of the Ghanaian press and the relatively structured significance and
advantage of newspapers in knowledge production and maintenance. Appendices A and B
present a good impression of the linguistic and ownership patterns of the newspapers
published over the research period. Forty-eight newspapers were published, thirty in
English and eighteen in the indigenous languages (these numbers may not be exhaustive
because of the dearth of systematic literature on the issue.) Nearly all these occurred before
independence in 1957; in fact, only two English and three indigenous language newspapers
were added after independence. The tables below provide some insightful information on
the language and ownership patterns of the publications.

Of the publications in English, as indicated in Table 2, 80% were private/personal
and government ownership; the former was 60%. As indicated earlier, most of the private
owners were African nationalists who established the newspapers to support the inde-



Journal. Media 2024, 5

1203

pendence struggle. Indeed, the two “unknown” items in the Table 2, Liberator and New
Nation, could belong to the private/personal group because of the agitative overtones of the
titles. A total of 72% of the pre-independence private/personal newspapers were politically
oriented and owned by African nationalists, while the remaining 20%, such as the Daily
Graphic, were apolitical. The data indicate that before independence, government and
Christian newspapers constituted only 28% (14% each). These findings, thus, support the
drama, tensions, and contestations in the literature between the colonial government and
nationalists for political power. Four newspapers operated immediately after independence
from 1957, three of them (Daily Graphic, Accra Evening News {later Ghanaian Tines}, and
Ashanti Pioneer) surviving the transition to the post-independence period, with government
controlling all, except the Ashanti Pioneer.

Table 2. English medium newspapers (ownership).

Ownership No.
Government 6
Christian 4
Private/Personal 18
Unknown 2
TOTAL 30

Table 3 indicates that newspapers were published in six indigenous languages with
Akan (44%) and Ewe (24%) being the dominant languages. This reflects the general popula-
tion trends and written productions in the indigenous languages at the time. Regarding
ownership, many of the newspapers (56%) were established by the government, indicating
the government’s efforts at reaching the indigenous people with its messages. Many of
these government publications occurred from 1951 in the government’s efforts to enhance
adult literacy in the indigenous languages (Bergen 2018). Christians also commanded 22%
with the remaining private/personal newspapers run by NGOs and other individuals who
had purposes other than politics (Bergen 2018), leaving the African nationalists with almost
no participation in this space.

Table 3. Indigenous language medium newspapers (languages and ownership).

Language No. Ownership No.
Akan 8 Government 10
Ewe 5 Christian 4

Ga 2 Private/Personal/NGO/ None
Dagbani 1 UNESCO 4
Kasem 1

Nzema 1

TOTAL 18 TOTAL 18

One cannot ignore revealing issues in the language and ownership patterns. As ex-
pected, each owner should have had a readership in mind and chose a language to reflect
the socio-cultural and ideological orientation of that intended reader. Yet, interestingly,
almost all the native-owned newspapers before 1931 were published in the colonial lan-
guage, a language spoken by a few indigenous (educated) Africans. It must be stated that a
few native-owned newspapers, such as Asenta (meaning, News) (1935), Amanson (meaning,
People) (1937), and Amansuon (meaning, All Nations) (1943), all in Akan, were published
later from 1935 (Anyidoho 2016), but they were apolitical and failed, leaving English as the
dominant language of the press.

The above picture should raise questions about the supposed influence of the in-
digenous press in the independence struggle as has been commonly touted in historical
narratives. The argument is that very few of the native Ghanaians could understand



Journal. Media 2024, 5

1204

English at the time, meaning the newspapers could not be directly speaking to many of
the natives principally for whom the newspapers were published (Fosu 2014). Possibly,
few African elites read the newspapers and used the two-step-flow approach to draw the
support of the illiterate population. Additionally, the use of English meant the newspapers
contributed little to the development of the indigenous languages and cultures.

The analysis suggests an instrumental and ideological use of language to achieve nar-
row and factional interests. The governments used English and the indigenous languages
to produce hegemonic and imperialist ideologies targeting both the African-educated
(mostly European-sponsored) elites and the illiterate populations. This is supported by
the meanings of the names of the newspapers. Titles such as Gold Coast Assize, Gold Coast
Pioneer, and Gold Coast Weekly Review indicated the owner’s attachment to the territory, the
owner’s leading role, and keen observation of events. Similarly, the government indigenous
newspapers had titles such as Akan Akwansosem and Akan Nkwantabisa implying “Akan
news” and “asking for directions in Akan”, respectively, which shows the owner’s desire
to inform the people to shape their decisions and actions. The African nationalists also ap-
propriated English as a weapon of war to reach the government, the educated natives, and
the world at large to register their demand for political power. The nationalist newspapers
had titles such as Western Echo, Gold Coast People, Ghana Statesman, and Liberator, among
others, collectively indicating their differential pride as natives fighting for the freedom
of their people. As history would show in the immediate post-independence period, this
demand was for personal gratification. And the missionaries also used both English and
the indigenous languages to reach all categories of the natives with religious and “civilis-
ing” messages. Titles such as Catholic Voice and Christian Messenger Mia Holo (Our Friend),
Nutifafa Na Mi (Peace onto you), and Akan Kyerema (Akan notifications) palpably show the
Christian background of friendship, peace wishes and good news.

The language issues being interrogated would be further understood within the
literacy context of the time. As indicated earlier, newspaper readership and information
access in English would necessitate the ability to read and/or understand English. Thus,
the missionaries and colonial government found it necessary to provide literacy education
to the natives. This began as formal education in 1572 when Catholic missionaries started
teaching native children reading, writing, and catechism (Nsiah 2020) initially in English.
Other missionaries, such as the Basel, Wesleyan, African Methodist Episcopal Zion (AME
Zion), Anglican, and others, later opened schools in various parts of the territory and
included some of the native languages such as Akan, Ewe, and Ga (Nsiah 2020). With
the efforts of acclaimed people such as Wilhelm Johann Muller, Rev. Westermann, and
Johannes Christaller, among others, the schools radically began spreading literacy in the
country. The schools helped to develop these native languages thereby shaping the literary
enlightenment of the Gold Coast (Nsiah 2020).

The print media also contributed to this revolution. As Nsiah (2020) notes, some of
the missionaries established press houses that published newspapers and other forms of
literature in the native languages. For example, the Basel Mission set up a printing press in
Akropong to publish the Christian Messenger and other publications. A book on Ga fables
by C. P. Moir and Twi Pilgrim’s Progress by R. R. Watt (Nsiah 2020) are some publications
by Christian missions, all of which contributed immensely to the spread of literacy in the
territory before and after Ghana’s independence.

That was how the English language insidiously accrued legitimacy as the most impor-
tant language in the multilingual environment of the territory. The introduction of English
as part of the imperial project, together with colonisation, partly accorded the (English)
language and its culture a preeminent status in the multilingual Gold Coast/Ghanaian
society. As Obeng and Adegbija (1999) noted, the colonialists and their missionary counter-
parts succeeded in imposing English on the territory as the official language, making it the
language of choice, leading to its formalisation and use as the language of instruction in
education, business, government and almost all serious and official spaces. An implication
is that language attitudes are constructed to favour English. This set the tone for the



Journal. Media 2024, 5

1205

marginalisation of the native languages, which were outlawed in schools and other official
and political spaces (Nsiah 2020).

Various reasons have been offered to justify the elevation of English in the territory, the
most popular being the need for English to serve as a neutral language to bring harmony
and cohesion among the different ethnic and political groups in the territory (Nsiah 2020;
Guerini 2007; Obeng and Adegbija 1999). Boadi (1971) was of the view that the colonial
government and subsequent post-independence governments saw English as a symbol of
national unity and development to eliminate the divisive, sentimental, and jealous feelings
that could breed in-fighting if one indigenous language was chosen as the official and/or
national language. This popular view was held in other African countries that depended
on external languages such as French, Portuguese and Arabic as their official language (see
Eribo and Jong-Ebot 1997).

However, behind this veil of what seems reasonable for English to be the official
language in the territory is a subtle and deliberate ideology to subdue the linguistic and
cultural force of the native population. This was particularly led by the colonial government
from the early 1900s as cogently expressed by Owusu-Ansah and Torto (2013, p. 66):

The impact of some of the various social, political, and administrative institu-
tions that were established by British Colonial Governments on the spread and
influence of the English language was immense. ... By 1824, English was the
only language spoken in the Cape Coast Castle School. This aligned with the
report by the Education Committee of the Privy Council to the Colonial Office
in 1847 which, among others, emphasised the need to disseminate grammatical
knowledge of the English language as the most important agent of civilisation.

The above effectively sums up how the natives began to largely associate their status
with the ability to speak and write good and complicated English and not their native
languages. English then assumed a hegemonic or imperialistic posture (Edu-Buandoh 2016;
Agyekum 2013) to the extent that the youth began looking down on their languages and
cultures and preferred using English like the British (Guerini 2007; Newell 2002; Boadi 1971).

Fosu (2016) has demonstrated how the language of the English newspapers in Ghana
has been complicated and difficult to read and understand, although that is what a sig-
nificant number of the indigenous people admire and prefer for public communication.
Stephanie Newell (2002), in her seminal ethnographically focused work, Literary Cultures in
Ghana: How to Play the Game of Life, vividly captured how in the late 1800s, people of the
Gold Coast strived to be literate in English because of its economic, social, and political
power. Thus, the people immersed themselves into a reading culture that arose through:

literary networks which revealed the dynamic way in which local readers ap-
propriated and utilised English language text for their immediate ends using
literature to express their own social and economic aspirations within the rapidly
changing and highly charged atmosphere of the colonial society’. (Nsiah 2020)

Several reading clubs and social groups sprang up to empower the youth to read
material published in English. Newell (2002) listed over fifty-one such clubs in the territory
from the 1830s to 1950 (Newell 2002, pp. 33-35; Nsiah 2020). Cape Coast became the hub
of prominent literary clubs, whose members included early nationalist politicians like J.E.
Casely Hayford and J.P. Brown (Nsiah 2020).

The above situation explains the toll English had on the development of the indigenous
language press from pre-independence to contemporary times. The use of English as the
major medium of the printed and broadcast press also added to the prominence and
dominance of English, thereby contributing to its appeal to the natives to the detriment
of their local languages and cultures. The press is a powerful social institution; it confers
symbolic power to those who are positively framed in the news. The continuous use of
English in the press served to confer power and social capital on the political and business
elites who usually receive coverage in the government-controlled press. Thus, it was
in the interest of such privileged people for the press to continue publishing in English.



Journal. Media 2024, 5

1206

Meanwhile, the indigenous people had been swayed by the appeal of English, resulting in
their detachment from newspapers published in native languages. This attitude adds to
explain why, especially, the politically focused indigenous language newspapers that came
onto the scene, especially from the 1920s to 1950s and beyond, did not do particularly well.

10. Conclusions

This historically focused analysis of the Ghanaian press highlights the significant
role language played in constructing different relational ramifications during the pre-
independence times until 1992. The literature has largely ignored this aspect of the history
of the Ghanaian press. The analysis has strongly established that the choice and use of
language by various individuals, governments, and groups over the study period in both
print and broadcasting were consciously informed by narrow socio-linguistic, cultural,
ideological, and hegemonic motives and considerations. The language of the press became
grounds for cultural, ideological, and imperialistic contestations among various groups and
individuals with vested interests. The White colonialists and missionaries exploited the
power, subtleties, and ideologies of language to help establish a hegemonic and imperialist
position for English in the multilingual society of the Gold Coast and later Ghana. Native
Ghanaians, in tune with imperialistic principles (Edu-Buandoh 2016), published news
exclusively in English to further accentuate the socio-political and cultural dominance
of English in the territory. Although the White colonialists and missionaries, as well as
some of the post-independence governments of Ghana, published newspapers in the local
languages, that was not enough to enhance the languages and cultures of the various ethnic
groups. Throughout the study period, broadcasting was monopolised and controlled by
the governments for their narrow interests. As Akpojivi and Fosu (2020, p. 209) have
noted, a media system that does not produce content that reflects the real circumstances
and edification of the audience, but is meant to control the people, may not be seen as
indigenised media or press.’ The ideological repercussions of language use in the press
right from the pre-colonial times to the late 1980s could have contributed significantly to
over-emphasising English and its cultural baggage in the printed press from the 1990s to
contemporary times. The over-reliance on English by both White colonialists and Natives
for political capital seriously impinged the indigenous languages negatively, leaving a
lesson that if Ghanaians, and for that matter Africans, want their language, cultures, and
society to advance, they must project their languages in the press and other social contexts.

Therefore, this study invites further studies on the history of the Ghanaian press
towards a comprehensive understanding of the issue. Researchers may focus on areas the
literature has ignored, such as the role of women, education and training, and sustainability
issues, among others. Specific to language use, researchers may explore linguistic issues in
historical accounts from 1992 to contemporary times.

Funding: This research received no external funding.
Institutional Review Board Statement: Not applicable.

Informed Consent Statement: Not applicable.

Data Availability Statement: The original contributions presented in the study are included in the
article, further inquiries can be directed to the author. Sources for reference data: Anyidoho (2016),
Anyidoho (2008), Bourgault (1995), Jones-Quartey (1975), Owusu (2011).

Conflicts of Interest: The author declares no conflict of interest.

Appendix A
Pre- and Post-Independence English Language Newspapers of Ghana up to 1992.



Journal. Media 2024, 5

1207

Newspaper Name/Title Ownership Year
Pre-Independence
Royal Gold Coast Gazette Government 1822
Gold Coast Assize Government 1833
Christian Messenger Christian 1857
Christian Report Christian 1857
Western Echo Personal 1885
Gold Coast Methodist Christian 1886
Gold Coast Echo Personal 1888
Gold Coast People Personal 1891
Gold Coast Express Personal 1897
Gold Coast Leader Personal 1902
Gold Coast Pioneer Government 1921
Gold Coast Catholic/Catholic Voice Christian 1926
Gold Coast Spectator Personal 1927
West African Times Personal 1931
African Morning Post Personal 1939
Ashanti Pioneer Personal 1937
Gold Coast Weekly Review Government 193940
Ashanti Times Private Institution 1947
Accra Evening News Personal 1947
Ghana Statesman Personal 1948
Ghana Evening News Personal 1948
Morning Telegraph Personal 1949
Daily Graphic Private British-trained press 1950
Sunday Mirror Private British-trained press 1953
Daily Mail Personal (British) 1955
Liberator NLM Party 1955
West African Worker Personal 1956
New Nation Unknown 1956
Post-Independence
Daily Graphic Government 1950
Ghanaian Times Government 1958
Weekly Spectator Government 1963
Ashanti Pioneer Private 1937

Source: Anyidoho (2008, 2016), Owusu (2011), Bourgault (1995), and Jones-Quartey (1975).

Appendix B

Pre- and Post-Independence Indigenous Language Newspapers in Ghana and their Details

up to 1992.



Journal. Media 2024, 5 1208

Newspaper Name/Title Language Ownership Year (s)
Pre-Independence
Sika Nsona Sanegbalo Ga Christian 1859
Mia Holo Ewe Christian 1894
Nutifafa Na Mi Ewe Christian 1903
Asenta Akan Personal 1935
Amanson Fante Personal 1937
Amansuon Fante Personal 1943
Akan Kyerema Akan Christian 1948
Akan Akwansosem Akan Government 1951
Akan Nkwantabisa Fante, Akuapim, Asante Government 1951
Motabiala Ewe Government 1951
Lahabali Tsunu Dagbani Government 1951
Mansralo Ga Government 1951
Labaare/Labaari Kasem Government 1951
Kakyerole Nzema Government 1951
Duom Akuapim-Twi Government 1953

Post-Independence

Kpodoga Ewe Government 1976
Wonsuom Fante UNESCO 1983
Atumpani Ewe Government 1989

Source: Anyidoho (2008, 2016), Owusu (2011), Bourgault (1995), and Jones-Quartey (1975).

Notes

Indigenous press here refers to newspapers owned or established by indigenous Gold Coasters or Ghanaians.

See Table 5.5: Ghana by major ethnic group, sex, and region, p. 50. Available online: https://census2021.statsghana.gov.gh/
gssmain/fileUpload /reportthemesub /2021%20PHC%20General %20Report%20Vol %203C_Background%20Characteristics_1811
21.pdf (accessed on 5 October 2023) (Ghana Statistical Service 2021).

Indigenised press or media in this instance refers to press institutions owned by natives of Africa and used to serve the public
interest of the African people.

References

Adedeji, Adebayo Olamide. 2015. Analysis of the use of English and indigenous languages by the press in selected African languages.
Arabian Journal of Business and Management Review 4: 35—45.

Agyekum, Kofi. 2013. Linguistic imperialism and language decolonisation in Africa through documentation and preservation. In
African Linguistics on the Prairie: Selected Papers from the 45th Annual Conference on African Linguistics. Edited by Jason Kandybowicz,
Travis Major, Harold Torrence and Philip T. Duncan. Berlin: Language Science Press, pp. 87-104.

Ake, Claude. 2000. The Feasibility of Democracy in Africa. Dakar: CODESRIA.

Akpojivi, Ufuoma, and Modestus Fosu. 2020. African language journalism in Ghana and the quest for quality and sustainable broadcast
journalism: An investigation of Peace FM. In African Language Media. Edited by Abiodun Salawu. London: Routledge, pp. 204-23.

Ansah, Gladys Nyarko. 2008. Linguistic diversity in the modern world: Practicalities and paradoxes. The International Journal of
Language Society and Culture. Available online: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1l&type=pdfé&doi=12b202c52e7
6448894a67bdd05b0c6b427850cef (accessed on 10 January 2024).

Ansah, Paul Archibald Vianney. 1979. Problems of localising radio in Ghana. Gazette 25: 1-16. [CrossRef]

Anyidoho, Paul. 2016. Ethnography of print and broadcast media in Ghana. Imperial Journal of Interdisciplinary Research (IJIR) 2: 104-14.

Anyidoho, Paul Kwabla. 2008. Ideologies of Language and Print Media in Ghana. Unpublished Ph.D. thesis, University of Montreal,
Montreal, QC, Canada.

Bergen, Rikki N. 2018. Linguistic imperialism in post-colonial Ghana: Access to written news media in local languages. Western
University. Anthropology Presentations 11: 1-9.


https://census2021.statsghana.gov.gh/gssmain/fileUpload/reportthemesub/2021%20PHC%20General%20Report%20Vol%203C_Background%20Characteristics_181121.pdf
https://census2021.statsghana.gov.gh/gssmain/fileUpload/reportthemesub/2021%20PHC%20General%20Report%20Vol%203C_Background%20Characteristics_181121.pdf
https://census2021.statsghana.gov.gh/gssmain/fileUpload/reportthemesub/2021%20PHC%20General%20Report%20Vol%203C_Background%20Characteristics_181121.pdf
https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=12b202c52e76448894a67bdd05b0c6b427850cef
https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=12b202c52e76448894a67bdd05b0c6b427850cef
https://doi.org/10.1177/001654927902500101

Journal. Media 2024, 5 1209

Blankson, Isaac Abeeku. 2005. Negotiating the Use of Native Languages in Emerging Pluralistic and Independent Broadcasting
Systems in Africa. Africa Media Review 13: 1-22.

Boadi, Lawrence Addai. 1971. Education and the role of English in Ghana. In English Language Series. The English Language in West
Africa. Edited by John Spencer. London: Longman, pp. 49-65.

Boahen, Albert Adu. 1975. Ghana: Evolution and Change in the Nineteenth and Twentieth Centuries. London: Longman.

Bodomo, Adams B. 1996. On language and development in Africa: The case of Ghana. Nordic Journal of African Studies 5: 31-51.

Bourgault, Louise Manon. 1995. Mass Media in Sub-Saharan Africa. Bloomington: Indiana University Press.

Conboy, Martin. 2007. The Language of the News. London: Routledge.

Conboy, Martin. 2010. The Language of Newspapers: Sociological Perspectives. London: Continuum.

Edu-Buandoh, Dora Francisca. 2016. Identity and representation through language in Ghana: The post-colonial self and the other.
International Journal of Society, Culture & Language (IJSCL) 4: 34-44.

Eribo, Festus, and William Jong-Ebot, eds. 1997. Press Freedom and Communication in Africa. Trenton: Africa World Press, Inc.

Finegan, Edward. 2012. Language: Its Structure and Use. Boston: Wadsworth Language Learning.

Fosu, Modestus. 2014. The Press and Political Participation: Newspapers and the Politics of Linguistic Exclusion and Inclusion in
Ghana. Unpublished Ph.D. thesis, University of Leeds, Leeds, UK. Available online: http://etheses.whiterose.ac.uk/7167/
(accessed on 6 November 2023).

Fosu, Modestus. 2016. A Linguistic Description of the Language of Ghanaian Newspapers: Implications for the Readability,
Comprehensibility and Information Function of the Ghanaian Press. Ghana Journal of Linguistics. 5: 1-36. [CrossRef]

Fosu, Modestus, and Ufuoma Akpojivi. 2015. Media convergence practices and production in Ghana and Nigeria: Implications for
democracy and research in Africa. Journal of Applied Journalism & Media Studies 4: 277-92.

Gadzekpo, Audrey. 1997. Communication policies in civilian and military regimes: The case of Ghana. African Media Review 11: 31-50.

Gadzekpo, Audrey. 2005. The Hidden History of Women in Ghanaian Print Culture. In African Gender Studies A Reader. Edited by O.
Oyéwumi. New York: Palgrave Macmillan. [CrossRef]

Gadzekpo, Audrey, Abena Animwaa Yeboah-Banin, and Sarah Akrofi-Quarcoo. 2020. A case of double standards? Audience attitudes
to professional norms on local and English language radio news programmes in Ghana. Journal of African Media Studies 12: 3-22.
[CrossRef]

Ghana Statistical Service. 2021. Major ethnic group, sex and region. In Ghana 2021 Population and Housing Census: General Report Vol. 3C.—
Background Characteristics; Accra: Ghana Statistical Service. Available online: https://census2021.statsghana.gov.gh/gssmain/
fileUpload /reportthemesub /2021%20PHC%20General%20Report%20Vol%203C_Background%20Characteristics_181121.pdf (ac-
cessed on 25 February 2024).

Guerini, Federica. 2007. Multilingualism and language attitude in Ghana: A preliminary survey. Paper presented at 6th International
Symposium on Bilingualism, Hamburg, Germany, May 30-June 2; pp. 1-33. Available online: http://www.ethnorema.it/pdf/
numero%204/03%20Articolo%20Guerini.pdf (accessed on 18 January 2011).

Hassan, Muhammad. 2024. Historical Research—Types Methods and Examples. Available online: https:/ /researchmethod.net/historical-
research /#:~:text=Historical %20Research%201%20Types%200f%20Historical %20Research%20There, When%20to%20use%20
Historical%20Research%20...%20More%20items (accessed on 18 July 2024).

Hasty, Jennifer. 2005. The Press and Political Culture in Ghana. Bloomington: Indiana University Press.

Jones-Quartey, Kwabena Asamoah Badu. 1968. Articles: The Gold Coast Press: 1822—c 1930, and the Anglo-African Press: 1825-c 1930—The
Chronologies. Available online: https:/ /core.ac.uk/download /pdf/43542301.pdf (accessed on 15 December 2023).

Jones-Quartey, Kwabena Asamoah Badu. 1975. History, Politics and the Early Press in Ghana. Accra: Ghana University Press.

Karikari, Kwame. 1992. The “Anti-white press” campaign: The opposition of the African press to the establishment of the Daily
Graphic by the British Mirror Newspaper Company in Ghana, 1950. Gazette 49: 215-32. [CrossRef]

Karikari, Kwame. 1996. Overview of the press in West Africa. In The State of the Media in West Africa. Edited by Kabral Blay Amihere
and Niyi Alabi. Accra: FEF, pp. 10-20.

Karikari, Kwame. 2007. African media since Ghana’s independence. In 50 Years of Journalism. Edited by Elizabeth Barratt and Guy
Berger. Johannesburg: African Editors Forum, Highway Africa, and Media Foundation for Africa, pp. 10-20.

Kropp-Dakubu, Mary Esther. 1988. The Languages of Ghana. London: Keegan Paul International.

Lindberg, Staffan. 2006. Democracy and Elections in Africa. Baltimore: The John Hopkins University Press.

Mahadji, Tengku Sepora Tengku, and Sepideh Moghaddas Jafari. 2012. Language & culture. International Journal of Humanities and Social
Sciences 2: 20-235.

Matheson, Donald. 2005. Media Discourses: Analysing Media Texts. Berkshire: Open University Press.

Mytton, Graham. 1983. Mass Communication in Africa. London: Pitsman Press.

Newell, Stephanie. 2002. Literary Cultures in Ghana: How to Play the Game. Bloomington: Indiana University Press.

Nsiah, Isaac Owusu. 2020. An Epoch of Nadiral Readership: Encouraging the Reading Culture in Africa-the Ghana Case. UG, Institute
of African Studies. Available online: https:/ /discovery.researcher.life/article /an-epoch-of-nadiral-readership-encouraging-the-
reading-culture-in-africa-the-ghana-case/66371eceda8131albc487a6d31f67f5d (accessed on 8 October 2023).

Nyamnjoh, Francis. B. 2005. Africa’s Media, Democracy and the Politics of Belonging. London: Zed Books.

Obeng, Gyasi Samuel, and Efurosibina Adegbija. 1999. Language and ethnic identity in sub-Saharan Africa. In The Handbook of
Language and Ethnic Identity. Edited by A. J. Fishman. Oxford: Oxford University Press, pp. 253-368.


http://etheses.whiterose.ac.uk/7167/
https://doi.org/10.4314/gjl.v5i1.62
https://doi.org/10.1007/978-1-137-09009-6_15
https://doi.org/10.1386/jams_00008_1
https://census2021.statsghana.gov.gh/gssmain/fileUpload/reportthemesub/2021%20PHC%20General%20Report%20Vol%203C_Background%20Characteristics_181121.pdf
https://census2021.statsghana.gov.gh/gssmain/fileUpload/reportthemesub/2021%20PHC%20General%20Report%20Vol%203C_Background%20Characteristics_181121.pdf
http://www.ethnorema.it/pdf/numero%204/03%20Articolo%20Guerini.pdf
http://www.ethnorema.it/pdf/numero%204/03%20Articolo%20Guerini.pdf
https://researchmethod.net/historical-research/#:~:text=Historical%20Research%201%20Types%20of%20Historical%20Research%20There,When%20to%20use%20Historical%20Research%20...%20More%20items
https://researchmethod.net/historical-research/#:~:text=Historical%20Research%201%20Types%20of%20Historical%20Research%20There,When%20to%20use%20Historical%20Research%20...%20More%20items
https://researchmethod.net/historical-research/#:~:text=Historical%20Research%201%20Types%20of%20Historical%20Research%20There,When%20to%20use%20Historical%20Research%20...%20More%20items
https://core.ac.uk/download/pdf/43542301.pdf
https://doi.org/10.1177/001654929204900304
https://discovery.researcher.life/article/an-epoch-of-nadiral-readership-encouraging-the-reading-culture-in-africa-the-ghana-case/66371eceda8131a1bc487a6d31f67f5d
https://discovery.researcher.life/article/an-epoch-of-nadiral-readership-encouraging-the-reading-culture-in-africa-the-ghana-case/66371eceda8131a1bc487a6d31f67f5d

Journal. Media 2024, 5 1210

Obeng-Quaidoo, Isaac. 1988. Assessment of the Experiences in the Production of Messages and Programmes for Rural Communication
Systems: The case of the Wonsuom Project in Ghana. Gazette 42: 53—-67. [CrossRef] [PubMed]

Ogundimu, Folu Folarin. 1996. Private-enterprise broadcasting and accelerating dependency: Case studies from Nigeria and Uganda.
International Communication Gazette 58: 159-72. [CrossRef]

Owolabi, Toyosi Olugbenga Samson. 2021. The political Economy of indigenous language media in Nigeria and the challenge of
survival in the digital age. In African Language Media: Development, Economics and Management. Edited by Abiodun Salawu.
London: Routledge Taylor & Francis Group, pp. 15-34.

Owu-Ewie, Charles. 2006. The Language Policy of Education in Ghana: A Critical Look at the English-Only Language Policy of
Education. In Selected Proceedings of the 35th Annual Conference on African Linguistics. Edited by John Mugane, John P. Hutchison
and Dee A. Worman. Somerville: Cascadilla Proceedings Project, pp. 76-85.

Owusu-Ansah, Lawrence K, and Richard T. Torto. 2013. Communication of Language attitudes: An exploration of the Ghanaian
situation. The International Journal of Language Learning and Applied Linguistic World 2: 65-75.

Owusu, William Yaw. 2011. The Ghanaian media landscape: How unethical practices of journalists undermine progress. In Reuters
Institute Fellowship Paper. Oxford: University of Oxford.

Perullo, Alex, and John Fenn. 2000. Language Ideologies, Choices, and Practices in Eastern African Hip Hop. English and Cultural
Studies Journal Articles 76.

Phillipson, Robert. 2009. Linguistic imperialism. In Concise Encyclopedia of Pragmatics, 2nd ed. Edited by Jacob L. May. Amsterdam:
Elsevier Ltd., pp. 780-82.

Woolard, Kathryn A. 2021. Language ideology. In The International Encyclopedia of Linguistic Anthropology. San Diego: John Wiley & Sons
Inc. Available online: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/9781118786093.iela0217 (accessed on 20 January 2024).

Wumpini, Fatimata Mohammed. 2019. Journalistic Griots: The Marginalisation of Indigenous Languages News and Oral Epistemolo-
gies in Ghana. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media 17: 235-52.

Disclaimer/Publisher’s Note: The statements, opinions and data contained in all publications are solely those of the individual
author(s) and contributor(s) and not of MDPI and/or the editor(s). MDPI and/or the editor(s) disclaim responsibility for any injury to
people or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content.


https://doi.org/10.1177/001654928804200103
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12316195
https://doi.org/10.1177/001654929705800302
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/9781118786093.iela0217

	Introduction 
	Language Ideologies and Their Socio-Cultural Ramifications 
	Methods 
	The Language Situation in Ghana before and after the Arrival of the Press 
	The Pre-Independence English Newspapers and Language Use 
	The Pre-Independence Indigenous Language Newspapers and Language Use 
	Broadcasting during the Pre-Independence Era 
	The Immediate Post-Independence Press and Language Use 
	The Pre-1993 Press, Language Ideologies, and Literacy 
	Conclusions 
	Appendix A
	Appendix B
	References

